Well, now, that explains a lot.

Existential crises call for desperate measures. So do two major moves in two months. At naptime today, therefore, I pulled out the Feng Shui book (yay for reclaiming my books and yay for Ohmega Salvage’s awesome collection of recycled craftsman built-in bookcases and yay for sixteen boxes of books unpacked and out of my freaking way) to see if it could fix my life.

Now, I have no idea what I’m doing when it comes to Feng Shui. Can’t even pronounce it, though I try hard. And I don’t know if it works. But I know it feels, in a desperate “clinging to guns and religion” way, like I have control of the uncontrollable if I have tall rectangles in the east and round metal accents in the west. It’s one of those “can’t hurt, might help, just don’t tell anyone you know or they’ll laugh at you then have you taken off their ‘call when in need of rational and logical help with personal dilemmas’ list” kind of things.

So today’s discoveries put into perspective a few, um, issues in my life. First, we keep finding houses where our money and romance are figuratively in the toilet. This is the third residence in which our bathroom sits squarely in the west, the tiny corner of our universe in which our income and lovin’ ought flow. Instead, there’s a steady stream of waste, dirt, crayons, and nonsense flowing down the drain. Explains mucho about the continued ease with which we lose what little money we have.  [Thanks financial sector a–holes. Like being a stay-at-home mom wasn’t detrimental enough to my future retirement. In 2054 I’m finally gonna have to break our Wal-Mart boycott so I can get a job as a greeter and support myself in the squalor to which I’ve become accustomed.

So my money and my marriage are in the crapper. (Sorry, Spouse. But you saw it coming in the wedding ring fungus, didn’t you? It was nice while it lasted. But the feng shui book says our love’s being flushed down the drain, dude. And you know that if I read it in a book, it’s the law. So plan on having dwindling affection and interest soon…oh, the ring around my finger under the ring around my finger already did that? You’re creeped out by a little rash on my third finger? Well, It’s you’re fault it’s there. Yes it is. Yes, it is. Yes. It is. Are you hearing me? Yes it is. Don’t pull out your logic with me, Mister. Fine, it’s your fault our money and marriage sector is in the bathroom. No I didn’t. No, I didn’t. No. I didn’t. True, but that’s because…I’m done with this. No, the garage isn’t in our marriage sector. Oh, ha ha. Yeah, maybe if you’re in there things WILL get better. Bah.)

Just after that eight direction, nine ki number pronouncement that we’re poor and nasty to each other because of the sewer placement, I found this lovely tidbit:

“Maybe, for example, you find that you are edgy, irritable, and tense quite a lot of the time….It would be wise to avoid spending a great deal of time in [the north-east and south] of your home. If possible, position your bedroom in the west where chi energy is more settled and contented.”

Hmmm. So I should stay out of the living room, dining room, and bedroom, and sleep in the shower? Makes perfect sense. My irritability doesn’t stem from 32 months of interrupted sleep and full daylight hours focus on a wild, strange, and often irrational creature. I’m not cranky because I’m having trouble adjusting to a reality where my life is not my own, my time is not my own, and six of my greatest hopes and dreams are on hold for the honor of raising a loving and caring human being. Nope. It’s ‘cuz I live in a house where the dining room makes me “feel on edge”  and “impatient,” the entryway makes me “tired from lack of rest,” and the bedroom leads to “slow progress in career.”  So I need a house without a north-east, east, south-east, south-west, and west. I’ll bet I can get a good rate on renting a piece of paper, because it’s the only two-dimensional structure I know that will eliminate those issues.

The bigger problem? The placement of my son’s room apparently makes me “overly controlling of others.” Oh, yeah, that‘s the problem. ‘Cuz I’ve existed on that plane since, well, since…oh, yeah. 1972. I don’t think there’s a crystal or mirror remedy for that one, feng shui friends. It would seem that I exist in a vortex where there is only northwest. Mmm. Maybe it’s good we didn’t pick Portland. I might have exploded from the vortex created between my need to control and my relative powerlessness. Or I would have had 17 cats. ‘Cuz they listen, right?

Tell you what I’m gonna do. I’m gonna embrace my inner incomplete task, my perpetual on edge, my tiredness from lack of rest (I’m sorry, how is that not a cause and effect clause all unto itself? Do you really need a room in the wrong quadrant of the compass to be tired from lack of rest? Is there anyone who is revived from lack of rest? If so, will they take over nights at our house, with nightmare-y kid and attachment parenting central, and cats who yowl for people to come to them instead of seeking heat and food themselves? And, while you’re at it and up at 3am anyway, for all the other perfectly normal children in the world who don’t sleep well until they are three or four? ‘Cuz there are a bunch of them, and that one bastard who’s thriving on lack of rest really owes the rest of us.)

So call me, rested person. We need to put you in my bedroom while I sleep off my marital fungus and controlling irritability in the bathroom.

In the midst of flipping through the book to find cheap solutions to increase tree energy and decrease me energy throughout the house, I found a lovely little gem: the chart of prevailing influences for the year and position of my nine ki number. And with a little math I realized that this year’s existential crisis is not due to an inbalance in my needs, nor an extended, yet normal transition mothers experience in which they new and different priorities smash violently into old happiness and self-actualization. No, no. I’m having a tumultuous year because it’s part of a universal cycle. Like the Fourth Turning, only on a personal level. So this is like another Strauss and Howe Crisis season and ancient Chinese centre year. Yeah. See, for people born Feb 5ish through the following Feb 4ish of 1918, 1927, 1936, 1945, 1954, 1963, 1972, 1981, 1990, and 1999, this is a uncomfortablly flux-y year. Like your chi has gas. One of those “put off decisions ‘cuz you’re in for a whirlwind of changes and nothing will be the same next year” kind of years. Oooooh. Yes. I see.

Next year is a year to plan and organize. No point in that now. 2010 is for romance (fungus gone, maybe?). 2011 is for ambition. 2012 is for passion. 2013 is for studying. 2014 is for progress. 2015 is for starting something new. 2016 is for more progress. See? in eight years I’ll be making some progress. Gee. That’s all I needed. To be reassured that it’ll only take a decade. Ah. All better.

Except that I’ll have a teenager in my house. Not sure that bodes well for progress, but we’ll see.

Thanks feng shui. For the new sleeping place and the new outlook. I’ll have several books published, a PhD, a new job, and some sex by 2016. All I needed was a plan mass-produced with absolutely no knowledge of my life other than my birthday. How wonderful to know that, like, 10% of us are having a crappy-ass year but have nine years to go before it happens again. Yay. Feng shui, you’re the best. Remind me to get a crystal to hang over my calendar. ‘Cuz we have another couple of months of Indecision 2008.

6 thoughts on “Well, now, that explains a lot.

  1. Oh look! I’m not the only one who turns to the occult in times of existential meltdown. There’s a little box in my hallway closet, on the top shelf left containing my Tarot cards and I have been eying it lately. The last time they were in heavy rotation was during the two years I spent being preggers and having miscarriages. The cards kept telling me I had a happy future full of children, which at the time I thought was just a cruel joke. Oh wise Tarot. Why did I ever doubt you? I wonder what you would say now to guide me through my current rut? I am glad you were able to find some explanation for the finger algae and marriage woes. Just move into your bathroom!

  2. Happened upon this – made me smile. 80) Btw, i spent 13 years dreading life with a teenager. I was really scared of it, especially as it was going to be a teenage boy. And now he’s nearly 16, and so far his teens have been even better than the earlier part. We don’t have too many battles. (It helps not to expect him to get up early or do things the first time he’s asked; full communicative conversation all the time; or to be praised for my choice of clothes or music.) When he was 14, i turned back into a giggling 14-year-old. Not every day, but overall it’s been great. Still is being. 80) Hope that reassures you! Hey, this has turned out a long comment.

  3. I never understood Feng Shui, but I can’t complain because I put a 50 under the rug to allow people to attract money into our home. I guess that too is one of “can’t hurt, might help, just don’t tell anyone you know or they’ll laugh at you then have you taken off their ‘call when in need of rational and logical help with personal dilemmas’ list” things.

    Awesome post.

Okay, now your turn...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s